Tuti tippek nyelvórákra

Ezen az oldalon memorizáló gyakorlatoktól az aktív, kreatív nyelvhasználatig találsz egy rakás TUTI TiPPET NYELVÓRÁKRA. Csak bökj rá a kedvencedre, jegyezd fel és vidd be az órádra vagy próbáld ki otthon a gyerkőccel!

Lépj előre, ha tudod a választ!

Játékosan kikérdezhetjük a szavakat a következő módon. A gyerekek egy sorban, tíz lépésnyire velünk szemben felállnak. Mi mondunk egy szót/mondatot magyarul. Aki legelőbb jelentkezik, az válaszolhat. Jó válasz esetén egyet léphet előre felénk. Aki legelőször hozzánk ér, kaphat kis ötöst! A tanítványok imádják, még úgy hatodik osztály környékén is. 

Cowboyok

Ez is egy játékos ismétlő módszer. Minden tanuló feláll. Gyors egymásutánban mondjuk az aznapra megtanult vagy átismétlésre szánt szavakat magyarul, és mondunk két nevet is. A két szólított tanuló egymás felé fordul és aki tudja a választ, gyorsan mondja is, miközben úgy tesz, mintha pisztollyal rálőne a másikra. Akire ,,rálőttek”, kiesik, így egyre kevesebb diák marad.

Párcserés bemutatkozás

Adj öt percet a diákoknak, amíg egy megadott személyes témában (pl. szabadidő, napi rutin, kedvenc ételek, stb) beszélgetnek. Ezután az egyik diák ülve marad, párja a vállára téve a kezét az ő nevében E/1-ben bemutatkozik.

Társasjátékkal nyelvórán

img_9091_1-150x150A szépséges Smart Cards társassal is sokféleképpen játszhattok, ha van otthon vagy a suliban.

Változz pillangóvá!

Közismert, népszerű játék kisebbeknek. A játékvezető mond egy állatot (pl. Tu es un papillon! Pillangó vagy!), és a gyerekek úgy járnak /repülnek /szökdécselnek /kúsznak, mint az adott állat. Bemelegítő, szókincsfejlesztő mozgásos játék.

Memóriaösvény

Kihúzunk egy madzagot, ez az ösvény, mellé apró tárgyakat teszünk. A feladat végigmenni az úton és a tárgyakat megjegyezni, majd az ösvény végén egy ív lapra felrajzolni/felírni. Tárgyak helyett játszhatunk nagy alakú képkártyákkal is.

ID-100169696Varázskendő – melyik tárgy hiányzik?

Szókincsfejlesztő memóriajáték valódi tárgyakkal. A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, könyvet, füzetet, tollat, bögrét, stb. A tárgyak nevét közösen felsoroljuk, majd letakarjuk a kupacot egy kendővel, és csiribí-csiribá: egy tárgyat a kendővel együtt felemelünk. A gyerekek dolga kitalálni, melyiket ,,varázsoltuk” el. Egyszerűsítés kendő nélkül: a gyerekek lehunyják a szemüket és úgy vesszük el a tárgyat. Aki kitalálta, melyik hiányzik, az rejthet el újabbat. A gyerekek rajonganak ezért a játékért!

ID-100138853

Kinek a kedvence?

A Varázskendő egy variánsa, szintén szókincsfejlesztő memóriajáték. A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, füzetet, tollat, bögrét, stb. Mindenki választ magának egy tárgyat, amelyet a kezében tart, ez a kedvenc tárgya. Körben haladva minden gyerek hangosan elmondja, milyen tárgya van (,,I have got a key”). Két kör után a gyerekek a hátuk mögé rejtik a tárgyakat és egy önként vállalkozó körben elsorolja azokat. A gyerekek kedvence, alaptechnika a szókincs bevésésére.

Kedvenc tárgy-kavalkád (ezt a covid idején hagyd ki, de később PRÓBÁLD KI, Vagy TEDD ÉRINTÉSMENTESSÉ!)

Nagy kosárban tárgyakat teszünk ki, minél több hasznos mindennapi tárgyat, pl. zoknit, szemüveget, poharat, ceruzát stb. Minden gyerek választ egy tárgyat, majd összevissza mászkálva a teremben odalép egy társához, és átadja: ,,This is my favourite pen.” A társ ezt továbbadja: ,,This is Lili’s favourite pen.” Legalább 5-6-szor cseréljünk tárgyat, majd álljunk meg, és próbáljuk megállapítani, kinél kinek a tárgya van! Szuper memóriajáték, amely aktivizálja a szókincset, építi a közösséget.

Kérdez a papagáj!

Körbe állunk és egy kérdést teszünk fel. Pl. ,,Melyik a kedvenc napod?”, majd egy gyerekre kacsintunk, aki válaszol, majd a kérdést elismételve rákacsint egy társára. Játékvariáns: az indító mondat lehet ez: ,,Mit szeretsz csinálni a legjobban?” Válasz: ,,Aludni!” A gyerekek egymásra kacsintanak, és egyenként válaszolnak, ám ha valaki ugyanazt mondja, amit már előtte valaki, kiesik. Cél a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése.

<iframe src=”https://www.libri.hu/export/prodBann/149.php?p_id=8240″ border=”0″ width=”300″ height=”120″ scrolling=”no” marginwidth=”0″ marginheight=”0″ frameborder=”0″ vspace=”0″ hspace=”0″ style=”overflow:hidden;”></iframe>

Memória: Maroknyi szó

Az auditív sorrend-emlékezetet fejlesztő játék. Igen hasznos szavak memorizálásakor. Öt ujjunk egy-egy szót jelképez egy szócsaládból. Pl. öt igét sorolunk hangosan számolva: 1. alszik; 2. eszik; 3. iszik; 4. fut; 5. úszik. A gyerekekkel közösen többször elismételjük a szavakat, majd rajtuk a sor, hogy egyedül is elmondják! Nagyobbakkal hét elemmel is játszhatjuk a játékot. Memorizálási alaptechnika. Versenyt is rendezhetünk, amely során a gyerekek párokban jegyzik meg az általunk sorolt szavakat és le is írják azokat.

Helycserés fogó

Körbe állunk, beszámozzuk a gyerekeket. Középen egy bekötött szemű fogó áll. Két számot mondunk. A gyerekek feladata halkan helyet cserélni, miközben bekötött szemű társuk megpróbálja elcsípni őket. Játszhatjuk a játékot a hónapokkal vagy kis létszámú csoportban a napokkal, színekkel is!

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 

Összetett kommunikációs játékok nagyobbaknak

Ne dobj ki!

Írjunk fel tárgyakat egy-egy kis cetlire. Pl. számítógép, íróasztal, pohár, stb. Minden résztvevő kap egy cetlit. A keretmese szerint nagytakarítást végzünk és néhány tárgyat ki kell dobnunk otthonról. A résztvevők lesznek a tárgyak, akiknek meg kell győzniük “gazdájukat”, hogy ne dobja ki őket. Érvelniük kell, hogy milyen fontosak a számára. Pl. Ha szomjas vagy, csak rám számíthatsz, ne dobj ki! A “gazda” lehet a tanár, lehet egy másik diák. A gazda végül dönt, kit tart meg – de persze megtarthat mindenkit! 🙂 Szabály: a tárgy nem mondhatja ki, micsoda ő. Játszhatjuk ugyanezt helyszínekkel is. Pl. Sajnos egy kisvárosban be kell zárni egy üzletet. Melyik legyen az? És az élelmiszerbolt ,,verseng” a gyógyszertárral, a postával, iskolával, játszótérrel, mozival… Érdekes kommunikációs játék. Próbáljátok ki! (Köszönjük az ötletet a Cambridge nyelviskola szuper tanárának, Rékának. :))

Titkos ügynökök

Kooperatív kommunikációs játék. Párokat alkotunk, akik egymásnak háttal ülnek le. A kerettörténet szerint a gyerekek titkos ügynökök, akik közül az egyik lát egy titkos képet, amit a társának leír, ő pedig hűen lerajzolja. Nehéz játék, ezért kisiskolásokkal csak egyszerű rajzokkal játsszunk: pl elég egy ház, autó, fa. Játékvariáns: játszhatjuk a játékot gyöngyökkel is, ekkor a színek használata a fontos. Kipróbálhatjuk legóval vagy építőkockával is! facebook-talaljmeg2     

Mi lehet az? (ezt a covid idején hagyd ki, de később PRÓBÁLD KI, Vagy TEDD ÉRINTÉSMENTESSÉ!)

A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, füzetet, tollat, bögrét, stb. A szókincset közösen hangosan begyakoroljuk. Egy gyermeknek bekötjük a szemét, majd társai sorban egy-egy tárgyat adnak a kezébe, az ő feladata pusztán tapintás alapján kitalálni, mi lehet az. Legfeljebb három tárgyat találgasson egy játékos, majd engedjük át a lehetőséget másnak!

Érints meg valami kéket a jobb karoddal! (ezt a covid idején hagyd ki, de később vedd elő!)

A tanítványaink imádják ezt a játékot, remekül gyakorolhatók vele a testrészek és a színek! A játékvezető mond egy színt, amelyet a gyerekeknek adott testrészükkel kell megérinteniük. Pl. ,,Érints meg valami kéket a jobb karoddal” Ekkor mindenki keres valami kék színű holmit a társán (pulóvert, nadrágot, cipőfűzőt), megérinti a karjával, és várja a következő instrukciót. Mókás, hangulatos bemelegítő vagy energetizáló szókincs-feladat. Nehezítésként kiadhatjuk a játékvezetést egy diáknak is!

Fonaljáték – Pókháló (ezt a covid idején hagyd ki, de később PRÓBÁLD KI, Vagy TEDD ÉRINTÉSMENTESSÉ!)

Körbe ülünk vagy állunk. A játékvezetőnél egy gombolyag fonál van. Egy adott szócsaládban egy szót mond, pl szabadidő témában: ,,biciklizés”. Ezután a gombolyagot továbbadja, és a következő játékos is mond egy szót. A gombolyag továbbadásakor ügyeljünk arra, hogy egy kis darabot megtartsunk, hiszen a cél az, hogy fokozatosan egy pókháló alakuljon ki. A szógyűjtés végeztével a fonalhálót egy pillanatra megfeszítjük, szimbolizálva a csoport összetartozását. A játékot nehezíthetjük úgy, hogy a soron következő játékosnak minden előző szót el kell ismételnie. Szókincs aktivizálására, memóriafejlesztésre remek játék.

Süket postás (ezt a covid idején hagyd ki, de később PRÓBÁLD KI, Vagy TEDD ÉRINTÉSMENTESSÉ!)

Körben ülünk, a tőlünk jobbra ülőnek súgunk egy mondatot, aki továbbsúgja azt. Kicsikkel lehet ez egyetlen szó, nagyokkal egy teljes mondat. Meglátjuk, a kör végére mi sül ki belőle! A játék fejleszti az auditív szeriális emlékezetet, és a hallás utáni értés képességét.

Mit csinál most? (EZT A COVID IDEJÉN HAGYD KI, DE KÉSŐBB PRÓBÁLD KI, VAGY TEDD ÉRINTÉSMENTESSÉ!)

Kiválasztunk egy babát, bábot, figurát és elindítjuk a körben egy cselekvéssel, például: ,,Il mange.”, majd továbbadjuk a következő játékosnak, aki állításunkat letagadja, és újabb cselekvést talál ki: ,,Non, il ne mange pas, il nage!”, majd továbbadja. A cél a kreativitás, szókincs, nyelvi intelligencia fejlesztése.

Ments meg, január! (ezt a covid idején hagyd ki, de később PRÓBÁLD KI, Vagy TEDD ÉRINTÉSMENTESSÉ!)

Mindenki elmondja, melyik hónapban született. A játékvezető gyorsan hónapokat sorol – sorban vagy összevissza. Az, aki az adott hónapban született, lassan kezd leguggolni. Ha egészen leguggol, kiesett. Társai úgy ,,menthetik” meg, ha megérintik. Igen szép, empátiát, érzelmi intelligenciát, közösséget fejlesztő játék, és gyorsan megtanulhatjuk vele a hónapokat is.