Az iskolákban ma már természetes, hogy a hagyományos frontális módszereket kiscsoportos munkaformákkal és együttműködő tanulásszervezéssel ötvözzük. Íme a tippEK CSOPORTALAKÍTÁSRA!
Szemmel verés
Tegyetek be egy kis zenét, majd kezdjetek el sétálgatni a teremben! A kérés legyen az, hogy mindenki lehajtott fejjel sétáljon. Amikor a zene megáll, mindenki hirtelen felnéz. Azok lesznek párban, akik összenéztek.
Téliek és nyáriak
Álljon fel mindenki. Kérd meg a gyerekeket, hogy születési hónapjuk alapján rendeződjenek négy csoportba: az egyikbe a tavaszi, a másikba a nyári, a harmadikba a téli, a negyedikbe pedig az őszi gyerekek. A meglévő négy csoportot tovább is oszthatod pl. aszerint, hogy ki született 15-e után és előtt.
Számozás: a leggyorsabb csoportalakítási módszer
A leggyorsabb, ha a résztvevőket sorban beszámozzuk 1-től 5-ig, és határozottan rájuk mutatunk. (Annyi számot adunk, ahány csoportot szeretnénk: mi most 20 fős csoporttal számolunk, ahol négy fős csoportokat szeretnénk.) Ezután az egyesek egy csoportot, a kettesek egy másikat stb. alkotnak gyors helycserével.
Ki mikor ébredt?
Kérjük meg a résztvevőket, hogy sorakozzanak fel aszerint, hogy ki mikor ébredt fel aznap reggel. A legkorábbi időponttól alkossunk egy sort a legkésőbbiig. Ezután hajlítsuk be a ,,vonalat” úgy, hogy a legkorábban ébredők kerüljenek párba a későn kelőkkel.
Magyar kártya
Csak egy pakli kártya kell hozzá. Véletlenszerűen kártyalapokat osztunk ki, a zöldek, a makkok, a pirosak és a tökök egy-egy csapatot alkotnak. 🙂 Ha négy fős csapatokat szeretnénk, akkor a különböző színű számok (pl. zöld ász – makk ász – szív ász – tök ász, stb) alkotnak csapatokat. TIPP: Még viccesebb a játék, ha mindenki a homlokára teszi a kártyát, úgy, hogy ő nem látja, és így alakulnak csapatok.
Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂
Tenyértorony (A COVID Alatt ezzel csak óvatosan!)
Körbe állunk. Mindenki benyújtja a jobb kezét tenyérrel lefelé tartva középre, egymásra téve, tetszőleges sorrendben. Mi tegyük be először a kezünket és kérjük meg, hogy mindenki helyezze rá a sajátját. Ezután a legalsó kéz párja a legfelső lesz és így tovább. Gyors és izgalmas módszer. Max 12 fővel kivitelezhető egyszerre. Mi ezt a módszert Bányai Sándor egyik képzésén tanultuk.
Madzagoló
Vágj fel fonalat vagy madzagot otthon kb 50 cm centisre. Annyi darab madzagra lesz szükséged, ahány diákod van/2. Tehát pl. egy 30 fős osztályban 15 db madzagod legyen. Fogd össze a madzagokat középen és hagyd lelógni őket kétoldalt. Álljatok körbe a csoporttal. Nyújtsd előre a kezed és kérd meg a diákokat, hogy mindenki fogjon meg erősen egy-egy madzagvéget. Engedd el a kupacot, és íme: ott állnak a párok, egy-egy madzaggal a kezükben, amit két oldalról fognak!
Én is, én is!
Alakuló csoportban lehet jó pár- vagy csoportalkotó módszer a következő: a teremben zenére sétálgatnak a résztvevők és megpróbálnak találni egy párt maguknak, akivel van közös szabadidős tevékenységük. Lehet ez a zene, a túrázás, a barkácsolás, mine craft, tánc, bármi!
Párkeresés csukott szemmel
Körbe állítjuk a résztvevőket. A feladat az, hogy lehunyt szemmel, előre nyújtott karokkal mindenki elinduljon előre és akit először megfog, azzal álljon párba. Izgalmas, érdekes élmény – bár nem mindig véletlenszerű, hogy ki kivel akad össze… 🙂
Puzzle
Készítsünk elő képeket, amelyeket négy (5) részre vágunk fel. Annyi képünk legyen, ahány csoportunk lesz. A képdarabokat szórjuk a padlóra. A gyerekek sétálgatva válasszanak maguknak egy-egy darabot, majd némán keressék meg csoporttársaikat, akikkel közösen kirajzolódik a kép. A képet köthetjük az óránkhoz.
Színes cetlik
A diákokat körbe állítjuk és 6-8 féle színből (csoportlétszámtól függően) színes post it cetliket ragasztunk a hátukra. A saját színüket nem látják, csak a többiekét. A nagycsoport feladata hang nélkül kiscsoportokba rendeződni. A játék az együttműködést is fejleszti, hiszen a csapatoknak rá kell jönniük, hogy csak a többi csoport segítségével boldogulnak.
Kedvenc tárgyam…
A játék önismereti játékként is játszható ismerkedési fázisban lévő csoportban. Előkészítünk mindenféle használati tárgyat, játékszert. Ezek lehetnek plüssök, ceruzák, könyvek – a lényeg, hogy kategóriákba sorolhatók legyenek. Annyi kategóriánk legyen, ahány csoportot szeretnénk. Mindenki választ egy tárgyat, majd a tárgyak alapján az adott rendezőelv szerint megkeresik egymást a csapatok. A játék önismereti vonatkozása lehet, ha a tárgyválasztást megindokoljuk.
Párcsábító
Ha egy gyerek valami miatt kimaradt, és egy csoportnak sem lett a tagja, a csoportok feladata lehet az, hogy magukhoz “udvarolják”. A gyerek ahhoz a csapathoz csatlakozik, amelyik szebben hívja – a játékkal az empátiát, a szolidaritást is fejlesztjük.