Ismerd meg önmagad, s tudni fogod sorsodat!
Az önismeret az egészséges lelki élet alapja. Igen ám, de hogyan juthatunk közelebb saját magunkhoz? Ezt az önismereti játékot gyerekekkel és felnőttekkel is játszhatjátok. Az árnyaltabb énkép kialakításában segít. A reális, a vágyott és a mások által visszatükrözött énkép közötti hasonlóságokat és egybecsengéseket lehet rajta monitorozni. Mielőtt nekifognánk, és Játékvezetőként szükségét érezzük, beszélgessünk el arról, hogy a társainkat semmilyen szín alatt nem szabad megbántani (nem szokott előfordulni, de biztos, ami biztos…:))
ÍME NÉHÁNY ÖNISMERETI JÁTÉK:
Füllentős
Olyan csoportnak ajánljuk, ahol már jobban ismerik egymást a tagok, de nem nagyon mélyen. Állatokat ábrázoló kártyákat szórunk szét a padlón. Olyan csomagot vegyünk, amiben a lehető legtöbbféle állat szerepel (többféle madár, ragadozó, háziállat, rovarok, stb.). A játékosok sétálgatnak a teremben, majd választanak egy olyan képet (állatot), amelyik a leginkább szimbolizálja őket. Ezután a helyükre viszik, leülnek és 5 mondatot írnak, amelyekkel megmagyarázzák választásukat. Ebből 4-nek igaznak kell lennie és egynek hamisnak. Bátran lehet asszociálni, biztassuk erre a csapatot. Pl. így: ,,Azért választottam a pillangót, mert én is egyik feladattól a másikra szállok.” ,,Azért is választottam a pillangót, mert minden álmom a balett volt.” Mindenki olyan mélységig megy csak el, ameddig szeretne. A többiek meghallgatják az 5 állítást és találgatnak, melyik a hamis.
“Péter-Pál” páros gyakorlat
Szerepcserés bemutatkozás. Párokat alakítunk ki. A párok ezután 5-5 percet kapnak, hogy egymásnak bemutatkozzanak. Ezután körbe tesszük a székeket és leülünk nagycsoportban. A párok egyik tagja leül, a másik mögé áll, a vállára teszi a kezét, és az ő nevében bemutatkozik. Nagyon különös játék, nem könnyű kihívás, utána okvetlenül tartsunk csoportmegbeszélést!
Mi lennék, ha...
Ez a játék már árnyaltabb képet ad, több időt kíván. A csoportmérettől függően egy-másfél órát szánjatok rá! Osztályfőnöki órára ideális.
Kiosztjuk az alább mellékelt lapokat. Mindenki magában végiggondolja, ő milyen ruhadarab, növény, állat, épület a saját maga megítélése szerint; milyen lehet a többiek szemében és milyen szeretne lenni. Ezzel a 3 énképet fogjuk meg szimbolikus formában:
1. aktuális énkép
2. mások által sugárzott kép rólunk
3. vágyott (ideális) énkép
Mindenki saját maga kitölti az alább látható lapot, ily módon: pl. Színek kategória: én saját magamat pirosnak látom, mások szürkének és valójában rózsaszín szeretnék lenni… , Ezután három-négy fős random csapatokat alakítunk.A csapatok a következő feladatot kapják. Kapnak egy üres lapot (táblázatot). Kijelöljük a társcsoportot számukra. A feladat az, hogy közösen, konszenzusra jutva a velük szemben ülő csoport tagjairól is megállapítsák, szerintük milyen szín, természeti jelenség, épület stb. lenne. Mindezt halkan… Miután mindenki elkészült, a csoportok ismertetik, hogy egyes résztvevők kapcsán mire jutottak. Pl. szerintünk Ági kék színű, mert légiesen finom, megbízható, pontos, álmodozó stb. Ági erre reagál: Igen, én is kéket írtam, Vagy: Jaj de jó, én kéknek szeretném látni magam, ezt írtam be vágynak!
Fantasztikusan érdekes, elgondolkodtató játék, különösen, ha külsősök, félig ismeretlenek is részt vesznek a csoportmunkában (pl. táborokban), így az első benyomás szerepéről is beszélgethetünk. Íme a listánk (saját, továbbfejlesztett változat:). A páros és nagycsoportos megbeszélés szempontjai: különbségek a magunkról kialakított kép és az ideális kép, illetve a másokban feltételezett és a rólunk valóságosan kialakított kép közt.