Hogyan segíthetjük a jobb eredményeket a tanulásban? Egy kis lazulással!
Relaxáció, meditáció
A relaxáció és a meditáció nem az ezotéria tudománya – hétköznapi tudás, ami gyorsan elsajátítható bárki számára és tovább is adható. Kezdetnek válasszuk az autogén tréningek vagy az irányított meditáció valamely típusát az ellazuláshoz.
Jógagyakorlatok
Minden jógagyakorlat fejleszti a helyes testtartást, a mozgáskoordinációt, jótékonyan hat az agyi kapaticásra, segíti az ellazulást, a szorongások oldását. Egyszerű jógagyakorlatokat akkor is taníthatunk a gyerekeknek, ha nem vagyunk profi jógaoktatók, de mi magunk jógázunk. Nagyszerű gyakorlat gyerekeknek a cica (domború hát, homorítás), a kobra (hason fekvő helyzetben fejünket nyújtjuk felfelé), és a ,,felfelé néző kutya”-póz. Az egyensúlyozást és a figyelemkoncentrációt a mérlegállás, a fa és a sas ászanákkal fejleszthetjük.
ÉS HOGY JÖN MINDEZ A TANULÁSI NEHÉZSÉGEK MEGELŐZÉSÉHEZ?
A korai fejlesztésnek hatalmas szerepe van a gyermek későbbi teljesítménye szempontjából, hiszen nem mindegy, hogy a kis elsős milyen felkészültséggel érkezik az iskolába. A tanulási nehézségeket megelőzhetjük vagy csökkenthetjük olyan játékokkal, amelyek a részképességeket játékosan fejlesztik. Megtehetjük ezt szülőként otthon, táborvezetőként, segítő műhelyfoglalkozásokon vagy pedagógusként az óvodában, iskolában, ahol az óvoda-iskola átmenetet megkönnyítő játékfoglalkozások aranyat érnek.
Fejlesszük a gyermek mozgását!
Tanítványainknál gyakran megfigyeljük, hogy tanulás közben figyelmetlenek, szétszórtak. A figyelmetlenség oka lehet az egyensúlyérzék gyengesége, a szakemberek szerint érdemes ezt aktivizálni. Előfordul, hogy nagymozgásuk is csetlő-botló. Ez az esetlenség esetenként később a finommozgásban (írásban, rajzban, kézügyességben) is jelentkezik. A mozgáskoordináció kisgyermekkorban könnyen javítható: tornával, játszótéri játéktevékenységekkel, közösségi játékokkal.
A fenti játékok komplex módon fejlesztenek: hatnak a mozgáskoordinációra, a figyelem javítására. Segítenek a tudatosabb testséma kialakításában.
ÉS AZ ÖRÖK TITOK: Emeljük a gyermek önbizalmát!
Minden jó teljesítmény alapja az, hogy elhisszük magunkról, hogy meg tudjuk csinálni az adott feladatot, kompetensek vagyunk benne. A tanulási zavarok, az iskolai alulteljesítés hátterében gyakran nem részképesség-probléma áll (vagy az csak egészen enyhe), hanem a gyermek szorong, fél a kudarctól. Ezért is elsődlegesen fontos, hogy a gyermek önbecsülése rendben legyen.
Mit tehetünk? Hogyan segíthetünk?
Ha a tanítvány jól teljesít valamit, dicsérjük meg, ha nem sikerül valami, adjunk újabb lehetőséget, segítve őt a megoldásban. Minden bizalmi kapcsolat alapja a dicséret, biztatás, pozitív visszacsatolás, és persze a humor, a jókedv!
Ajánlott és felhasznált irodalom: Kuhn Gabriella: A beszédészlelés fejlesztése óvodásoknál és kisiskolásoknál, Gyarmathy Éva: Játékkatalógus, Iskolapszichológia-sorozat, Elte Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanárképzési és -továbbképzési Központ, 2003