Kép-Történet
A napirend egyes fázisait (felébredés, ebéd, uzsonna stb) képeken, kártyákon ábrázoljuk, majd a gyerekeknek egy-egy kártyát kiosztunk. A feladatuk az, hogy adott időre egy zsinóron, vonalon felsorakozzanak úgy, hogy egy képzeletbeli gyermek, pl. Hugó napirendje összeálljon reggeltől estig. Olvasni tudó gyerekekkel mondatkártyákkal játsszunk, akár idegen nyelven! Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése, helyes sorrendiség kialakítása, történet és meseszövés, szövegalkotás, szövegemlékezet fejlesztése, társakkal való együttműködés.
Fonaljáték – Pókháló
Körbe ülünk. A játékvezetőnél egy gombolyag fonál van. Egy adott szócsaládban egy szót mondunk, pl szabadidő témában: biciklizés. Ezután a gombolyagot továbbadjuk, és a következő játékos is mond egy szót. A gombolyag továbbadásakor ügyeljünk arra, hogy egy kis darabot megtartsunk, hiszen a cél az, hogy fokozatosan egy pókháló alakuljon ki a résztvevők közt. A szógyűjtés végeztével a fonalhálót felemeljük, és egy pillanatra megfeszítjük, szimbolikusan kifejezve a csoport összetartozását. A játékot nehezíthetjük azzal, hogy minden egyes előzőleg elhangzott szót el kell ismételnie a soron következő játékosnak. Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése, a nyelvtani érzék, a szövegalkotás, szövegemlékezet fejlesztése.
Fűzd tovább a mondatot!
Bővülő mondatot alkotunk a gyerekekkel. Körben állunk és egy plüsst dobálva lehet csatlakozni a mondatalkotáshoz, úgy, hogy bővítményekkel egészítjük ki az előzőt. Indító mondatunk pl: ,,Bence fiú.” Odadobjuk a labdát egy gyermeknek, aki kiegészíti: ,,Bence egy okos fiú.”. Szövegemlékezet, auditív sorrendi emlékezet fejlesztése, az olvasás, szövegértés, nyelvtan előkészítése.
Meséld tovább!
Elkezdünk egy történetet, és egy plüssmackót továbbdobva mindenki hozzáfűz egy újabb mondatot. Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése, a nyelvtani érzék, a szövegalkotás, szövegemlékezet fejlesztése.
Kérdez a papagáj!
Körbe állunk, és egy kérdést teszünk fel. Pl. ,,Melyik a kedvenc napod?”, majd az egyik gyermeknek dobjuk a plüsst, aki válaszol, majd ugyanazt a kérdést elismételve továbbdobja a plüsst egy társának. Játékvariáns: az indító mondat lehet pl ez: ,,Mit szeretsz csinálni a legjobban?” Válasz: ,,Aludni!” A gyerekek egymásnak dobálják a labdát, és egyenként válaszolnak. Ha valaki ugyanazt mondja, amit már valaki előtte, kiesett. Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése.