Táboroztok? Vagy szerettek másképp tanulni? Íme néhány ötlet Smart Cards társasokkal nyári táborban vagy angolórákon. Smart Cards társasokkal kiválóan aktivizálhatjátok a tanítványok szókincsét, új szavakat is tanulhattok és még jól is érzitek magatokat közben! Próbáld ki! Ha nincs idő egy teljes játszmát lejátszani, használd a csomagokat kooperatív órák alapjaként!
Előkészület kooperatív órához:
Alkossatok négy fős csoportokat. A diákok külön asztaloknál ülnek. Kijelölhettek csoportonként egy-egy Csendkapitányt, aki a csoport munkazajára ügyel annak érdekében, hogy a csoportok ne zavarják egymást a munkában.
Hogyan alkossunk csoportokat?
Csoportjaink a kutatások szerint akkor működnek jól, ha heterogenitásra törekszünk. Az oldalon számos ötletes játékos csoportalakító módszert találsz!
Elő a Smart Cards kártyacsomagokkal!
ÖTLETEK A SURPRISE KÁRTYACSOMAGRA
1. Add tovább!
idő: 10-12 perc; cél: A tudás aktivizálása, szintetizálása
Minden csoportnak kiosztunk 5-6 kártyát (összesen 25 van a csomagban). A csoportokban a Felolvasó a Meglepetés-kérdéseket felolvassa a többieknek. A szerepet körönként cseréljük. A csoporttagok válaszolnak a kérdésekre, majd a kártyacsomagot továbbadják a következő csoportnak. A válaszokat a Felolvasó azonnal ellenőrzi. A Jegyző lejegyzi, hány helyes választ adott a csoport. Ha a gyerekek már rutinos kooperesek és megbízhatóak az értékelés terén, a módszer alkalmas csoportközi versenyre. Adjunk kisötöst a legtöbb jó választ adó csoportnak!
Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük.
ÖTLETEK A REJTVÉNYEK (FIND IT OUT) KÁRTYACSOMAGRA
2. Versenyezz!
Idő: 7-8 perc; cél: energetizáló warm-up vagy levezető feladat
Alkossatok 2-3 csoportot (maximum 4 fővel)! Sorsoljatok ki egy ,,Teacher”-t, aki kiáll a táblához és a csoportok választott jeleit (pl kedvenc szín) felírja a táblára. A Find it out kártyacsomag rejtvényeit ő olvassa fel hangosan. A csoportok feladata a rejtvény megoldását kitalálni és lejegyezni. Egy körben maximum 12-15 szóval játsszatok! A felsorolás végén a válaszokat a csoportok szószólója felolvassa, ezeket értékeljük. Jutalmazás: a nyertes csoport minden tagjának 1-1 pont jár (amiből közös megegyezés alapján 5/10-et összegyűjtve pl. kisötös jár)
Játékvariáns: Játszhattok úgy is, hogy a csoportok választott szószólója a szavakat gyorsan bekiabálja. A játék így pörgősebb, izgalmasabb, de a játékvezető részéről koncentrációt és magabiztos irányítást (pontozást) igényel!
ÖTLETEK AZ ELLENTÉTEK KÁRTYACSOMAGRA
3. Mr. Teacher
idő: 7-8 perc; cél: energetizáló warm-up vagy levezető feladat
Alkossatok 2-3 csoportot (maximum 4 fővel)! Sorsoljatok ki egy ,,Teacher”-t, aki kiáll a táblához és a csoportok választott jelét (pl kedvenc állat) felírja a táblára, majd az Ellentétek kártyacsomagot kézbe véve sorra hangosan mondja az ellentétpár egyik szavát. A csoport feladata a szavak ellentétét kitalálni és lejegyezni. Egy körben maximum 12-15 szóval játsszatok! A felsorolás végén a helyes válaszokat a csoportok szószólója felolvassa, a válaszokat értékeljük. Jutalmazás: a nyertes csoport minden tagjának 1-1 pont jár (amiből közös megegyezés alapján 5/10-et összegyűjtve pl. kisötös jár)
Játékvariáns: Játszhattok úgy is, hogy a csoportok választott szószólója a szavakat gyorsan bekiabálja. A játék így pörgősebb, izgalmasabb, de a játékvezető részéről koncentrációt és magabiztos irányítást (pontozást) igényel!
4. Írd le a szörnyet!
mondatalkotás kooperatív módszerrel; szókincs aktivizálása, társas kompetenciafejlesztés; játékidő: 8-10 perc
Kiscsoportokat alakítunk (maximum 4 fő). Minden csoportnak 3-3 ellentétkártyát adunk, amelyeken melléknevek szerepelnek. A csoportok feladata közösen egy szörnyet / figurát rajzolni, amelyre illenek a kártyáról önállóan kiválasztott melléknevek (pl stupid, ugly, short). A rajzkészítés ideje : 3-4 perc. A rajzot a többi csoport felé felmutatva a csoport két kisorsolt szószólója állító és tagadó mondatokat mond. Pl egyik: He is ugly. Másik: He is not beautiful. Vagy He has got short hair. He hasn’t got long hair.
5. Mi mindenre emlékszünk!
Előkészület: az ellentétkártyák (és/vagy a tanult anyag) alapján minden tanuló 1-1 melléknevet választ magának és nagybetűkkel felírja egy cetlire. Körbe rendezzük a székeket, leülünk. A tanulók sorra felmutatják a cetlijüket, és a szavakat közösen elismételjük, gesztussal is kísérve a szó kimondását (pl. big, fat: mutatjuk is.) Legalább 3 közös kört tartunk, majd a szócetliket elrejtjük és a tanulók egyénileg teszik próbára memóriájukat. Siker esetén jutalmazzunk piros ponttal, mosolygós nyomdával, matricával!
A feladatot a tanulók nagyon szeretik, mindenki aktív lesz! A körmemorizálásban a maximális létszám 8 fő. Ha ennél több tanulónk van a csoportban, két kört alkossunk és mindkét kör elindításában segítsünk.
Differenciáló játékvariáns: amíg az egyik csoport körben játszik, a másik újabb szócetliket készít a saját csoportjának, így játszhatunk a csoportokkal felváltva.
6. Varázs-tanulás
Ha megtehetjük, teremtsünk különleges hangulatot a terem egy sarkában, tegyünk le színes párnákat, plédeket. Az előkészületekbe a szülőket, gyerekeket is bevonhatjuk, szívesen segítenek majd nekünk! A párnákon kényelmesen körbe ülünk, a Smart Opposites alapján a gyerekek szócetliket készítenek (lásd Mi mindenre emlékszünk!). A memorizálás kezdetén egy különleges hangszer hangjára (pl. afrikai esőbot/triangulum/csörgő) behunyjuk a szemünket, néhány pillanatra ellazulunk, majd a feladatot a szavak közös ismétlésével kezdjük. A körmemorizálásban a maximális létszám 8 fő. Ha ennél több tanulónk van a csoportban, két kört alkossunk és mindkét kör elindításában segítsünk. A ,,pihenő” csoport mindig kapjon jól definiált, konkrét feladatot!
7. Ide nekem a színpadot!
Nevezzünk ki egy színpadot, ez lehet a terem közepe. Körben ülünk. A Smart Opposites szókártyákat kiosztjuk. A tanulók sorra kiállnak középre és eljátsszák a szavukat. Bízzunk a gyerekek kreativitásában, még a lehetetlen szavakat is ügyesen eljátsszák!
8. Megmondom, milyen vagy!
Előkészület: az ellentétkártyák (és vagy a tanult anyag alapján) minden tanuló 1-1 melléknevet választ magának és nagybetűkkel felírja egy cetlire). Körbe rendezzük a székeket, leülünk. A tanulók sorra felmutatják a cetlijüket, és egyszerű mondattal mindenkit leírunk. Pl. He is hungry. Vagy: Lili is hungry. Tomi is tall. A szerkezetek először közösen mondjuk el, legalább 3 körben, majd az önként vállalkozók körbe elmondanak mindenkiről 1-1 mondatot. Remek lehetőség a beszélt nyelv fejlesztésére.
9. Játsszunk a saját memóriajátékunkkal!
Kis színes karton négyzeteket készítünk elő, összesen 30-40 darabot, kétféle színben. Csoportokat alakítunk (max négy fő), minden csoportnak 6 előre kiválasztott Smart Opposites kártyát adunk, majd megkérjük a gyerekeket, hogy a 12 kis lapra írják fel nagy betűkkel a kártyán szereplő szavakat – az egyik színű kartonra az egyik szót, a másikra annak ellentétét. Két csoportot összevonunk, és hagyjuk a gyerekeket a saját maguk által készített ellentétcsomagokkal játszani. Nagyon fogják élvezni!
Játékvariáns: adjuk ki ugyanezt a feladatot házi feladatnak. A legjobb, ha a gyerekeknek saját memória kártyacsomagjuk van minden lecke, témakör szókincséből, akár magyar-angol formában. A memóriajáték nagyszerűen segíti a szavak elsajátítását.
10. Találd meg a párod! Gyors warm-up feladat
A Smart Opposites kártyacsomag alapján a nyelvtanulók a teremben vagy otthon szókártyákat készítenek (lásd: memóriajáték.) A szókártyákat összekeverjük, majd kiosztjuk. A nyelvtanulók elindulnak a teremben és megkeresik ellentétpárjukat. A szavakat gyorsan fel is olvassuk. A gyerekek aznap az ellentétpárjuk mellett ülnek az órán.
Játékvariáns: Körben ülünk. A szókártyákat kiosztjuk, a gyerekek kezdik sorban felolvasni a szavaikat. Ha valaki a szava ellentétét hallja, gyorsan bekiabálja az ellentétét. A szókártyákat többször is összekeverhetjük és újraosztjuk vagy a gyerekek párt alkotnak és el is játsszák a szavukat.
A társasjátékok kiemelt hatékonysággal használhatók kiscsoportokban az osztályteremben. De hogyan alakítsunk 3-4 fős csoportokat? Keresd cikkünket erről!
Letölthető segédanyagok
Nincs is jobb, mint játszva tanulni angolul… Olvass rólunk ebben a blogbejegyzésben, hogyan született a Smart Cards társasjáték-sorozat, és itt pedig arról, miért hasznos a nyelvtanulásban, majd töltsd le ingyenesen feladatainkat!
Ugye, Te is Smart Cards társasokkal tartod angolóráidat az iskolában és magántanítványaiddal? Esetleg szívesen játszanátok Smart Cards társasokkal a családban is? Rendelj társasjátékot és töltsd le hozzá gyakorló feladatlapjainkat ingyenesen! Katt az alábbi linkekre!
A segédanyagok PDF formátumban tölthetők le, megnyitásukhoz az Acrobat Reader programot ajánljuk.