Robbanó sakktábla
Keresünk egy olyan helyet, ahol a padlót négyzet alakú csempe/járólap borítja, óriási sakktábla-szerűen (nem kell, hogy fekete-fehér színű legyen, egyszínű is tökéletes:). A lényeg a négyzetrácsozottság. Kijelölünk egy 8X5-ös területet, ezt egy madzaggal körbe is keríthetjük. Ez a ,,veszélyes zóna”. A keretmese szerint robbanó aknákkal teli a terep. A kihívás az, hogy minden résztvevő egymás után biztonságosan átjusson egyik helyről a másikra szoros időprésben, tíz perc alatt. Játékvezetőként felrajzoljuk a négyzetrácsos terepet magunknak és bejelölünk rajta nyíllal egy ,,biztonságos utat”. Minden, ami azon kívül esik, aknamező és robban. Kijelöljük a Start és a Cél mezőket.
A játék menete:
Elindul az első játékos, óvatosan lépeget a négyzetekre. Ha a rajzunk szerint aknára lépett, felkiáltunk, akna! És a játékos visszatér a kiinduló helyre. A következő játékos már látta, mely mezők biztonságosak, és csak azokra lép, kitapasztalva tovább is az utat. Ha hibázik, visszatér a kiinduló mezőre. A csapattagok hangosan irányíthatják, segíthetik egymást. A játékosok korlátlan számban próbálkozhatnak. A cél az, hogy mindenki átjusson az időlimiten belül.
Kötélháromszög gyakorlat
Táborokra, osztálykirándulásra, csapatépítő tréningre ajánljuk. A csoportnak egy megfelelő hosszúságú kötelet/madzagot adunk a kezébe, úgy, hogy kis kört alkotnak. A feladatuk az, hogy egy egyenlő szárú háromszöget hozzanak létre úgy, hogy
- a madzag kifeszül
- mindannyian fogják a kötelet
- legalább 3 csoporttárs szemét kendővel bekötjük a feladat teljesítése közben.
- Az időlimit hat perc.
A feladat megoldását okvetlenül előzze meg két perces stratégiai megbeszélés, amelybe a Játékvezető NEM szól bele! A látszatra egyszerű kihívás nem alacsony szintű, komoly együttműködést kíván meg.
Bolygófoglaló
A földre annyi lapot teszünk, ahány résztvevőnk van, plusz 1. Ezek a bolygók. A résztvevők az űrutazók, akik szeretnének minden bolygót bejárni. Van azonban egy ellenség, egy idegen lény (a játékvezető, majd később egy önként jelentkező játékos), aki szintén szeretne elfoglalni egy bolygót (az éppen üreset). Az elfoglalás egyszerűen úgy történik, hogy a szabad bolygóra két lábbal rálépünk. A gyerekek feladata ezt közösen megakadályozni. Szabályok: egyszerre két bolygón tilos állni (pl. terpeszben). Az idegen lényt bántani, visszahúzni, rángatni tilos. A feladatot a csapat csak akkor képes teljesíteni, ha együttműködő stratégiában egyeznek meg. Különben a játékvezető fog sorban győzni.
Híd a szakadék fölött
Magas szintű kooperatív játék. A kerettörténet szerint a játékosok egy hídon sorakoznak fel a szakadék fölött. A hidat egy földre fektetett madzag szimbolizálja. A hídon felsorakozott játékosoknak úgy kell helyet cserélniük, hogy senki se ,,zuhanjon” le. A sorrend nagyobb gyerekek esetében lehet a születési hónap (januártól decemberig) vagy a keresztnevek első betűje. A játék célja a bal-jobb irányok és a testséma tudatosítása, az egyensúlyérzék fejlesztése, a sorrendiség, térorientáció, térbeli elrendezés tudatosítása, egymás iránti bizalom építése. A nagyobbaknak szóló nehezített verziók (Mocsárjáték) remek csapatépítő feladatok, mert fejlesztik a segítségnyújtás és -elfogadás kompetenciáit, a kreativitást, a problémamegoldást.
Sorrendiség szempontja nagycsoportos ovisoknak: A. nagyság szerint B. betűkártyák alapján abc-sorrend C. öltözőszekrények sorrendje D. szemek színe szerint E. kiosztott számkártyák alapján.
A játéknak rengeteg változata változik, a facilitátor az időkeret és a résztvevők fizikai állapota, összeszokottsága, együttműködési készsége alapján dönt a nehézségi fokozatról. A játék az egyik legnépszerűbb a fiatal serdülő korosztály körében, és számtalan tantárgyi fejlesztési lehetőséget rejt magában. Érdemes megtanulni!
A játék kizárólag saját élményű tanulással elsajátítható!
Néhány tantárgyi tipp:
Történelem: a hídon a 3. kihívásnál a felsorakozás szempontja lehet a kronológia. Az évszámokat vagy eseményeket diákjainknak egyenként megsúgjuk vagy kártyán kiosztjuk. A cél a megfelelő sorrendben való felsorakozás adott időkeretre. (max 1-2 perc)
Idegen nyelv: a hídon a 3. kihívásnál a felsorakozás szempontja lehet a kronológiai sorrend. A napi rutin történéseit (pl I wake up, I go to school, I go to sleep stb) diákjainknak egyenként megsúgjuk vagy kártyán kiosztjuk. A cél a megfelelő sorrendben való felsorakozás adott időkeretre. (max 1-2 perc)
Matematika: a hídon a 3. kihívásnál a felsorakozás szempontja lehet a növekvő számsorrend. A számokat vagy összeadásokat vagy szorzatokat megsúgjuk vagy kártyán kiosztjuk. A cél a megfelelő sorrendben való felsorakozás adott időkeretre. (max 1-2 perc)
Mestertipp: Nehezíthetjük a feladatot azzal, hogy a feladatteljesítés közben a kommunikációt a tagok közt megtiltjuk és csak a mutogatást engedélyezzük.
Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂