Vizuális modalitás
Az érdekes vizuális élmény sokat lendíthet az érdeklődésen. A képeket, videókat előszeretettel használhatjuk, de a fal, a tábla, kis kártyák vagy nagy ív papírlapok is jó tanulási felületek lehetnek. Szótanulásnál mi a Smart Cards társasjáték színes betűs kártyáit használjuk. Máskor a táblát is a memorizálás szolgálatába állítjuk. Különböző színekkel írjuk fel a szavakat, ha lehet, apró vonalábrákkal tesszük egyedivé (egész egyszerűen, ez nem kalligráfia!), majd a táblán elfoglalt helye alapján, sok hangos ismételgetés révén, az auditív modalitást is kihasználva, a szavakat egyenként letöröljük a tábláról. Ezzel a technikával ragyogóan bevéssük a nehezebb szókincset is. Mókás, érdekes, élvezetes – kínlódás nélkül.
Kinesztetikus modalitás
Remek módszer a kinesztetikus modalitás bekapcsolása. Ekkor valamely mozdulat-koreográfiával kísérjük a megtanulandó anyagot. Mozgással való memorizálásra íme egy konkrét példa saját repertoárunkból: a görög istenek neveit történelemből ötödik osztályosokkal egy-egy mozdulathoz kötöttük. Körben állunk és meghatározott sorrendben soroljuk az isteneket, miközben egy mozdulatot teszünk. Zeusz: égnek emelt kezek; Héra: csecsemőt ringató mozdulat; Poszeidón: mintha vízet simítanánk végig; Aphrodité: csábos risza; Apollón: gitározást mímelünk, Hádész: a földre rogyunk; Hermész: lenyúló mozdulatot teszünk a szomszédunk zsebe felé…. stb.) Ettől az energetizáló, bemelegítő játéktól nemcsak jobb lesz a (tanulási) kedvünk, de személyessé, viccessé, sajáttá válik a tananyag, és az élményszerű információ-input révén hosszú távra épülnek be a tudnivalók emlékezetünkbe.
Taktilis modalitás
Ha a gyerek meg is érintheti, tapinthatja a tárgyat, amelynek a nevét tanulja, sokkal hosszabb távon lesz képes megjegyezni azt. Angoltanuláskor ezért használunk reáliákat, gyümölcsöket, fogkefét, pamutzoknit, ami akad… Emellett bármely tantárgy esetében jól bevált módszer saját társasjáték készítése. A kedvencünk angoltanuláshoz a saját játékunk, a Smart Cards, ami olyan szép kivitelezésű, hogy jó megérinteni, rakosgatni, és a gyerekek egymást kérdezgethetik belőle. Természetesen bármely tantárgyhoz készíthetők tanulókártyák, akár kooperatív csoportbontásban. Ezekből alkothatunk kérdés-válasz csomagokat vagy memóriajátékokat. Történelemből például egy adag kártyára kerülnek az évszámok, egy másik adagra az események. Angol nyelvből az egyik adag kártyára az ige főnévi igenév alakja, a másik adagra a 2. és 3. alakok. A kártyacsomagok folyamatosan bővíthetők, komplett saját társasjáték is készíthető belőlük a diákokkal közösen projektmunkában, amely vándorolhat az osztályok között. Nagy csomagolópapír és óriási dobókocka segítségével akár óriási társasjátékokat is készíthetünk. A gyerekek kreativitása kifogyhatatlan, bízzuk csak rájuk bátran saját tanulásuk játékos szervezését!
Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük.