Mi a különbség a játékpedagógia és az élménypedagógia között? Lássuk rendszerbe szedve!
Különbségek játék-és élménypedagógia között a VEZETŐI SZEREP szempontjából:
JÁTÉKMESTER | FACILITÁTOR |
Személyesebb, empatikus, segítőkész, érzelmileg erőteljesen bevonódik | Kívül marad, kognitív szerepe erősebb, feladatmeghatározó, ,,edzői” szerepkör. |
Minden tevékenységben részt vesz, a közösségi élménynek ő is része, maga is élményekkel gazdagodva zárja foglalkozásait. | A tevékenységekbe a facilitátor nem vonódik be, külső katalizátor marad. |
A bizalmas kapcsolat alapfeltétel – a módszer működésének alapfeltétele. | Tudatosan semlegességre, távolságtartásra törekszik a csoport önállóságának növelése érdekében, A facilitátorral való bizalmas kapcsolat spontán alakul, de a sikeres működésnek nem alapfeltétele. |
Célja a felszabadultságon, az örömérzeten keresztül a tanulók buzdítása, önbizalmuk, önbecsülésük emelése. | Célja, hogy a résztvevők akár kudarcaikból építkezzenek, és magukat új helyzetekben kipróbálják. |
Kiemelt célja, hogy a csoport sikerélményhez jusson, ebben segíti a tagokat. | Kiemelt célja a komfortzónából való kimozgatás, akár a kudarcokon keresztül. Az élménypedagógia része a kockázatkeresés. |
A játékmester csak akkor engedi el a csoport kezét, ha annak működését biztosnak érzi és meg van győződve a sikeres végrehajtásról. | A facilitátor tudatosan magára hagyja a csoportot döntéseiben, és feladat-kivitelezésében, emelve a saját élményű tanulás hatékonyságát. |
A szociális kompetenciákat és a tanulási kompetenciákat egyszerre fejleszti, szorosan kötődik a szaktárgyakhoz, a tananyaghoz. | Elsődlegesen a szociális, interperszonális kompetenciákat fejleszti, lazább tantárgyi kapcsolódással, életszerű kihívási szituációkkal. |
Támogató, emberszerető, humánus attitűd. | Támogató, emberszerető, humánus attitűd. |
Különbségek játék- és élménypedagógia közt a TANULÁSI SZITUÁCIÓK JELLEGE szerint:
JÁTÉKPEDAGÓGIA | ÉLMÉNYPEDAGÓGIA |
Kiismerhető, biztonságos, jól elsajátított tanulási keretek. | Kihívással teli, szokatlan tanulási helyzet. |
Komfortzónán belüli feladatok. | Gyakran a komfortzóna peremvidékén járunk. |
A lényeg a sikerélmény. | A sikerélmény mellett fontos a kockázatvállalásból és esetleges kudarctapasztalatokból való tanulás. |
A feldolgozás esetleges, spontán, egyéni. | Tudatos utólagos élményfeldolgozás, reflexió, érzelmek átbeszélése. |
Multiszenzoriális jelleg. | Multiszenzoriális jelleg. |